Gender: ICT - Metodika

 

Evidenční počet zaměstnanců k 31. 12. ve fyzických osobách (Head Count) vypovídá o evidenčním počtu osob aktivních ať už plně nebo částečně ve výzkumných a vývojových činnostech (výzkumní pracovníci, kteří provádějí přímo výzkum a vývoj, a dále techničtí, administrativní a ostatní pomocní pracovníci na pracovištích výzkumu a vývoje v jednotlivých zpravodajských jednotkách).

Výzkumní pracovníci – zabývají se koncepcí nebo tvorbou nových znalostí, výrobků, procesů, metod a systémů, nebo takové projekty řídí.

Techničtí a ekvivalentní pracovníci (dále jen techničtí pracovníci) – účastní se výzkumu a vývoje uskutečňováním vědeckých a technických úkolů, aplikováním konceptů a provozních metod, obvykle za dohledu výzkumných pracovníků.

Další pomocní pracovníci (dále jen ostatní) – jsou řemeslníci, sekretářky a úředníci, kteří se podílí na výzkumných a vývojových činnostech nebo jsou začleněni do takových prací, zahrnuti jsou i manažeři a administrativní pracovníci, jejichž činnosti jsou přímou službou výzkumu a vývoji.

Podnikatelský sektor zahrnuje všechny firmy, organizace a instituce, jejichž hlavní činností je tržní výroba zboží nebo služeb pro prodej široké veřejnosti za ekonomicky významnou cenu.

Vládní sektor je složen z orgánů státní správy na všech úrovních s výjimkou veřejně řízeného vyššího odborného a vysokého školství.

Sektor vyššího odborného a vysokého školství (dále jen sektor vyššího školství) obsahuje univerzity, vysoké školy a další instituce pomaturitního vzdělávání. Zahrnuje také všechny výzkumné ústavy, experimentální zařízení a kliniky pracující pod přímou kontrolou nebo řízené nebo spojené s organizacemi vyššího vzdělávání. Tento sektor není samostatným institucionálním sektorem (SNA), byl odděleně identifikován OECD pro svou důležitou roli ve výzkumu a vývoji.

Neziskové instituce sloužící domácnostem (dále jen neziskový sektor) zahrnují soukromé nebo poloveřejné instituce, které nejsou založeny s primárním cílem tvorby zisku, dále sem patří soukromé osoby a domácnosti. Jsou to např. spolky, svazy, společnosti, kluby, hnutí, nadace, náboženské společnosti apod.

Doktorské vzdělání – dosažení stupně V (doktorské vzdělání dosažené absolvováním studia v doktorském studijním programu, postgraduálním studiu nebo vědeckou výchovou „PhD., Dr., DrSc., CSc.“) podle Klasifikace kmenových oborů vzdělávání (dále jen KKOV).

Vysokoškolské vzdělání – dosažení stupně T (vysokoškolské vzdělání dosažené absolvováním magisterských, inženýrských a lékařských studijních programů vysokých škol) nebo stupně R (vysokoškolské vzdělání dosažené absolvováním bakalářských studijních programů vysokých škol) podle KKOV.

Vyšší odborné vzdělání – dosažení stupně N (vyšší vzdělání dosažené absolvováním vzdělávacích programů vyšších odborných škol, konzervatoří a tanečních konzervatoří; pomaturitní studium specializační a inovační) podle KKOV.

Doktorské vzdělání, vysokoškolské vzdělání a částečně vyšší odborné vzdělání tvoří tzv. terciární vzdělání.

Úplné střední a střední odborné vzdělání (dále jen střední) – dosažení stupně H, J, K, L a M podle KKOV.

Ostatní nižší vzdělání – dosažení stupně A, B, C, D, E podle KKOV.

Přírodní vědy – matematické a počítačové vědy (pouze software), fyzikální, chemické a biologické vědy, nauka o zemi a příbuzné vědy životního prostředí.

Technické vědy – stavební inženýrství, elektroinženýrství, elektronika (pouze hardware) a ostatní inženýrské vědy a technologie (chemické, kosmonautické, strojní, potravinářské, metalurgické, oděvní apod.).

Lékařské vědy – základní medicína, klinická medicína, zdravotní vědy a další příbuzné disciplíny.

Zemědělské vědy – zemědělství, lesnictví, rybářství a příbuzné vědy, veterinární lékařství.

Sociální vědy – psychologie, ekonomie, vzdělávání a výcvik a ostatní sociální vědy (antropologie, etnografie, demografie, zeměpis, řízení, právo, lingvistika, politické vědy, sociologie apod.).

Humanitní vědy – historie, jazyky a literatura, filozofie, umění, historie umění, náboženství apod.

Vědní oblast, v níž jsou převážně zabezpečovány výzkumné a vývojové práce, určuje zpravodajská jednotka.
Údaje uvedené za oblast informační společnosti a technologií vycházejí ze statistického šetření o využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) v domácnostech a mezi jednotlivci (fyzickými osobami), které provedl Český statistický úřad v 2. čtvrtletí 2006. Toto šetření je založeno na obdobném šetření probíhajícím v členských zemích Evropské unie (Community Household Survey on ICT Usage in households and among individuals 2006) a navázalo na šetření z let 2005, 2004, 2003 a 2002.

Šetření bylo realizováno v rámci Výběrového šetření pracovních sil (VŠPS), což umožnilo propojení se socio-demografickými charakteristikami osob v jednotlivých domácnostech. Jednalo se o šetření na výběrovém vzorku téměř 5 000 domácností a 10 000 jednotlivců ve věku 10 let a více.

Osobní počítač zahrnuje všechny typy osobních počítačů tj.: stolní počítač, přenosný počítač a počítač do dlaně.

Nákup přes internet – objednání zboží nebo služeb elektronickou cestou přes internet (www stránky). Rozhodnutí o uskutečnění nákupu na základě informací získaných přes internet ještě neznamená nákup přes internet. Musí dojít k on-line objednání zboží nebo služby elektronickou cestou přes internet.
Doporučujeme další informace z oblasti statistik vědy, technologie a informační společnosti (podskupina 96, 97).