6. FINANCE


Finance - metodika

Finance - metodika


Údaje uvedené v tabulkách 6-1. až 6-11. byly převzaty z Ministerstva financí České republiky, údaje v tabulce 6-12. jsou převzaty z Ministerstva obrany ČR.

Poznámky k tabulkám

Tab. 6-1. až 6-4. Hospodaření vládního sektoru

    V tabulkách 6-1. až 6-4. jsou uvedeny konsolidované výsledky hospodaření vládního sektoru, tj. státního rozpočtu (vč. operací na účtech Národního fondu, který spravuje prostředky EU - fondy ISPA, PHARE a SAPARD), mimorozpočtových fondů, tj. státních fondů: Státní fond životního prostředí, Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, Státní fond kultury, Státní fond pro zúrodnění půdy, Státní fond dopravní infrastruktury, Státní fond rozvoje bydlení, Státní zemědělský intervenční fond a dále Fondu národního majetku a Pozemkového fondu, které nejsou v tab. 6-11., fondů sociálního zabezpečení (veřejné zdravotní pojištění) a územních samosprávných celků.

     Konsolidace výsledků hospodaření vládního sektoru je postup, při němž dochází k vyloučení vzájemných přerozdělovacích operací mezi různými ministerstvy a jinými složkami vlády tak, aby byla získána nezkreslená informace o celkových objemech všech vládních transakcí provedených pouze vůči zbytku ekonomiky.

     Zdrojová data pro zpracování jsou čerpána z účetních a finančních výkazů jednotlivých složek vládního sektoru, údajů státního závěrečného účtu a výročních zpráv mimorozpočtových fondů. Údaje jsou kompilovány v metodice Mezinárodního měnového fondu (v souladu s „A Manual on Government Finance Statistics, IMF 1986“). Pokrytí vládního sektoru a použitá metodika zpracování jsou zdrojem rozdílů ve struktuře, popř. objemech příjmů a výdajů v  tabulkách 6-1. až 6-4. a 6-5. až 6-11. (metodika GFS vylučuje prémie z emise státních dluhopisů z příjmů a výdajů, soudní poplatky z daňových příjmů, přijaté splátky půjček z nedaňových příjmů, neinvestiční půjčky z běžných výdajů a investiční půjčky z kapitálových výdajů a klasifikuje výdaje na destruktivní techniku jako běžné výdaje). Metodika GSF a metodika ESA 95 se odlišují tím, že metodika ESA 95 zaznamenává transakce na akruálním principu a rozdílně vymezuje vládní sektor. Dluh v metodice GSF je uveden v nominální hodnotě.

     Tabulky 6-1. a 6-2. obsahují druhové třídění příjmů a výdajů vládního sektoru.

     Tabulka 6-3. obsahuje výdaje tříděné podle funkcí vládních institucí v metodice schválené Statistickou komisí Spojených národů - Classification of the Functions of Government (COFOG).

     V tabulce 6-4. je zachycena zadluženost jednotlivých složek vládního sektoru, respektive celkový konsolidovaný vládní dluh k 31. 12. 2003 strukturovaný podle dluhových nástrojů.

Tab. 6-5. až 6-11. Rozpočet a státní fondy

     Údaje uváděné v tabulkách 6-5. až 6-11. jsou každoročně přebírány ze státního závěrečného účtu České republiky. Vyjadřují dosažené výsledky hospodaření státního rozpočtu České republiky (dle zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech), územních rozpočtů (územní samosprávné celky zahrnují podle § 1, odstavce 1, zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů obce a kraje) a státních fondů (fondy viz. Hospodaření vládního sektoru).

     Výsledky hospodaření státního rozpočtu uvedené ve státním závěrečném účtu navazují na údaje účetních a finančních výkazů organizačních složek státu (viz.§ 3, zákona č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích s účinností od 1. 1. 2001, dříve rozpočtových organizací) k 31. 12. příslušného roku a na údaje České národní banky o pokladním plnění státního rozpočtu ke stejnému datu.

     V tabulkách 6-5. až 6-8. jsou uvedeny výsledky hospodaření státního rozpočtu, v tabulkách 6-9. a 6-10. jsou uvedeny výsledky hospodaření územních samosprávných celků (tj. rozpočty krajů a obcí). Odlišná struktura ukazatelů státního rozpočtu a územních rozpočtů vyplývá ze schváleného členění příjmů a výdajů (ukazatele státního rozpočtu jsou schvalovány zákonem).

     Tab. 6-11. obsahuje přehled hospodaření státních fondů, vč. dotací poskytnutých ze státního rozpočtu.

     Výsledky hospodaření státního rozpočtu České republiky jsou publikovány samostatně počínaje údaji za rok 1993 (v předchozích letech - do roku 1992 včetně - byly údaje za Českou republiku uváděny ve Statistické ročence v rámci souhrnů státních rozpočtů za ČSFR celkem; údaje za toto předchozí období nejsou s údaji za rok 1993 až 2002 srovnatelné).


* * *

    Údaje o bilanci příjmů a výdajů státního rozpočtu jsou čtvrtletně publikovány v Bulletinu Českého statistického úřadu.

    Výsledky hospodaření vládního sektoru jsou každoročně uveřejňovány na internetové stránce Ministerstva financí (www.mfcr.cz/scripts/hp/default.asp?VIFinSta) a podle podkladů předkládaných Mezinárodnímu měnovému fondu (IMF) jsou výsledky hospodaření vládního sektoru každoročně uveřejňovány v publikaci IMF „Government Finance Statistics Yearbook“ (údaje jsou uváděny v metodice IMF).

Tab. 6-12. Vojenské výdaje podle druhů nákladů a směrů určení

    Údaje jsou v souladu se standardizovaným mezinárodním hlášením vojenských výdajů podle metodiky OSN.


Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.